Een nieuwe fase voor CIO2 – in de woorden van Shaykh Sulayman van Ael5 min lezen

Een uitnodiging van Shaykh Sulayman van Ael

De Islamitische gemeenschap in Nederland en België is in nood aan professionele en klassieke onderwijsinstituten. Wij geven ons geld aan allerlei projecten en doeleinden, van waterputten en schooltassen tot weeshuizen en ziekenhuizen in het buitenland. Dit is allemaal belangrijk en nodig! Eén van de belangrijkste en meest essentiële vragen is echter hoe wij de volgende generatie moslims kunnen verzekeren van een gezonde, volledige en levende Iman (geloof). Zodat zij moslims worden die zonder innerlijke conflicten hun religie kunnen praktiseren in Europese context. Eén van die instituten is CIO2. Oprichter Shaykh Sulayman van Ael onderneemt de stap om CIO2 uit te breiden en wij hopen dat de Islamitische gemeenschap CIO2 hierbij zal steunen. Hieronder het bericht van Shaykh Sulayman van Ael.

CIO2 Benefiet

“CIO2 breidt uit

  • CIO2 heeft zo’n 400 studenten in het volwassen onderwijs die allen haar gekende Madkhal traject volgen, een opleiding van een jaar en half dat mensen klaarstoomt om op een juiste manier Islam te onderwijzen en te bestuderen.
  • CIO2 heeft 80 in het kinderonderwijs: De Parels, meer dan 300 staan er op de wachtlijst. Waar kinderen geloofsleer, memorisatie van de Koran met exegese hiervan, fiqh en gedragsverandering onderwezen worden aan de hand van zelf samengestelde cursussen, in het Nederlands.
  • CIO2 is ook een onderzoekscentrum waar onderzoek gedaan wordt naar hedendaagse kwesties en antwoorden op de problemen van moslims en een bibliotheek met meer dan 5000 klassieke werken.
  • CIO2 geeft lessen tegen betaling maar nog meer gratis lessen dan betalende en heeft steeds overleefd dankzij de betaling in ruil voor diensten die geleverd werden.

Nu sinds de eerste keer sinds het bestaan van CIO2, – eerst onder de naam van Qalam – houden wij een benefiet voor de aankoop van een pand omdat we de noodzaak hiervan inzagen.

Zo kunnen wij ons prachtig programma voor kinderen uitbreiden en intensifiëren, meer noodzakelijke lessen geven, meer onderzoek doen, sport faciliteren …

Dit is niet het project van Sulayman Van Ael, maar een gedachte, een methodologie, een toekomst.

Volgend weekend houden wij een benefiet voor de aankoop van een pand. Hier zullen veel sprekers aan bod komen en de details van de aankoop zullen dan bekend gemaakt worden.

Ik hoop dat wij op jullie steun kunnen rekenen om dit gemeenschappelijke project leven in te blazen, amin.”- Shaykh Sulayman van Ael

Hoe is CIO2 begonnen?

“Toen ik achttien jaar was werd ik moslim. Ik ben vijf maanden later naar Soedan vertrokken om Arabisch te leren en de Koran te memoriseren. Ik ben toen vertrokken met een ‘beurs’. Dit bleek achteraf een leugen te zijn. Het leven was daar enorm hard, niettemin wilde ik mijn studie afwerken. Toen ik Malaria kreeg, kwam daar een einde aan.

In 2002 vertrok ik met mijn familie naar Jordanië, ik had toen ook een ‘beurs’. Toen ik daar aankwam sliepen we met meerdere families met kinderen in een appartement met twee kamers. En de beurs bleek een false flag te zijn.

We hebben ons daadwerkelijk 7 jaar lang van de ene woning naar de andere begeven, we zijn een stuk of 12 keer verhuist en woonden soms – letterlijk en figuurlijk – in huizen waar het binnen regende, huizen waar de riolering om de twee weken kapot was en de urine binnenstond in ons huis, en op een gegeven moment woonden we in een huis van 2 meter op 3 meter (daarin was de keuken, slaapkamer, living, alles).

We moesten vaak de keuze maken tussen schoenen of boeken, en het werden boeken. Als we klederen kochten dan waren ze tweedehands (niet dat dit erg is).

Nadat ik terugkwam naar België wilde ik de kennis die ik daar vergaard had delen. Dit was niet vanzelfsprekend. Als talib °ilm (student en onderzoeker), hoe zou je de kennis kunnen verspreiden en tegelijkertijd blijven werken?

Op een gegeven moment deed ik – zonder overdrijven – 5 jobs tegelijkertijd. Om zo zeker te zijn dat ik verder kon studeren en onderwijzen. Ik werkte in de nacht bij de bakker en begon daar mijn islamobiel tijdens de nacht ( ik gaf lessen terwijl ik het brood verspreidde en plaatste dit – uiteraard kosteloos op het net.

In de dag verspreidde ik de kennis, ik sliep soms drie uur per nacht. Ik heb ook gewerkt in een kuisbedrijf, als stellingbouwer, in een fabriek … dit allemaal om te verzekeren dat ik kennis kon blijven vergaren en verder geven.

Ik zag hoe moeilijk dit was en kreeg twee jaar geleden hartproblemen en een paar maand geleden zat ik er volledig door.

Ik wilde niet dat andere studenten dit ook zouden meemaken. De tijd dat de staat iemand betaalt om zich in te zetten voor de gemeenschap is gedaan. Mensen beseffen niet dat een geleerde of een student zo’n tien uur per dag leest, zo’n vier uur per dag opzoekwerk doet en hiernaast nog onderwijst. Dit is alleen mogelijk als iemand financieel gesteund wordt en hiernaast geen ander werk doet. Ik heb het gecombineerd en ben letterlijk en figuurlijk door de knieën gegaan.

Aangezien de moslimgemeenschap geleerden niet steunt – toch niet in dit opzicht – wilde ik een concept opbouwen dat ervoor zorgt dat mensen niet dezelfde lijdensweg als mezelf moesten bewandelen. Hierdoor kwam CIO2. Zij zou mensen in detail opleiden en hierna van een loon voorzien dat in overeenstemming is met hun inzet. Een loon waarmee zij kunnen leven, studeren en werken in hun expertise.

CIO heeft ook een audio-platform dat studenten (zie tegelijkertijd CIO docenten) – indien ze in het buitenland willen studeren – de mogelijkheid biedt om les te geven vanuit het land waar ze studeren zodat ze niet afhangen van valse beloftes.

CIO2 sports is hier ook een nieuwe aanwinst bij. Studenten van de traditionele kennis steunen om op topniveau onafhankelijk te worden, door work shops te organiseren die de student weeral toestaan om onafhankelijk en financieel zijn studies verder te zetten.

CIO4KIDS:

https://www.facebook.com/unclesulayman4kids?ref=ts&fref=ts

is niet meer dan één van de bezigheden met kinderen door: “Uncle Sulayman” voor de kinderen een ‘icoon’, dat samenloopt met het schooltje dat we opgestart zijn om de kinderen van jongs af aan te leren dat onze levenswijze geharmoniseerd kan worden met onze levenswereld hier ter plekke.

Daarom dit benefiet, het is een gemeenschappelijk doel. Als we nu de studenten niet helpen, dan verdrinken zij.” – Shaykh Sulayman van Ael.

Deze twee berichten verscheen op de facebookpagina van Shaykh Sulayman van Ael en werden voorzien van een inleiding door Sahih.nl. 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *