Home » Sahih's Bibliotheek » De Qasida Burda uit India: de Salat o Salam van Imam Ahmad Rida Khan – Deel 2

De Qasida Burda uit India: de Salat o Salam van Imam Ahmad Rida Khan – Deel 25 min lezen

Ahmad Rida Khan Salat o salam


Uitleg van de Salat o Salat

Imam Ahmad Rida Khan, uit de Indiase stad Bareilly, begint zijn prachtige gedicht waarin hij de Profeet ﷺ prijst met de volgende woorden:

مصطفی جانِ رحمت پہ لاکھوں سلام
شمعِ بزمِ ہدایت پہ لاکھوں سلام

“De uitverkoren belichaming van genade, honderdduizenden salams op hem.
Het licht van de bijeenkomst der profeten, honderdduizenden salams op hem.” [1]

“Mustafa jaane rahmat pe lakhon salaam
Sham-ay bazme hidayat pe lakhon salaam”

Soorten boeken over de Profeet ﷺ

Er zijn verschillende soorten boeken als het gaat om de beschrijving van de Profeet ﷺ.

  • De bekenste boeken zijn de biografieen (seerah), zoals het autoritatieve boek al-seerah al-nabawiya van ibn Hisham (d. 218 AH / 833 AD).
  • Sommige boeken beschrijven zijn innerlijke en uiterlijke eigenschappen (shama’il), zoals het autoritatieve hadithboek al-shamai’l al-muhammadiya van Imam al-Tirmidhi (d. 209 AH / 824 AD).
  • Andere boeken beschrijven de voortreffelijkheden van de Profeet ﷺ (fada’il), zoals secties in de bekende Hadithboeken en ook de hierboven genoemde al-shama’il al-muhamadiyya.
  • Weer andere boeken beschrijven zijn unieke eigenschappen, die enkel en alleen voorbehouden zijn aan de Profeet ﷺ (khasa’is) en niemand anders in de geschiedenis van de mensheid . Een bekend boek hierover is het autoritatieve boek al-khasa’is al-kubra van de legendarische geleerde Imam Jalaludin al-Suyuti (d. 911 AH / 1505 AD).


Er zijn geleerden geweest die al deze elementen hebben gecombineerd in hun boeken. Daar zijn vele voorbeelden van, maar een voorbeeld dat het verdiend om te worden genoemd is het illustere boek al-shifa bi ta’reef huquq al-Mustafa (de Genezing door erkenning van de rechten van de Uitverkorene) van Imam Qadi Iyad (d. 544 AH / 1149 AD). Er wordt gezegd dat er een tijd in Marokko was waarin in iedere woning twee boeken aanwezig waren: de Qoran en al-Shifa.

Uniek aan het gedicht van Imam Ahmad Rida Khan

Wat bijzonder is aan dit gedicht van Imam Ahmad Rida Khan (d. 1340 AH / 1921 AD), genaamd de salat o salam, is dat hij niet alleen de inhoud van alle bovenstaande boeken heeft gecombineerd, maar ook nog eens de metgezellen (sahaba), de heiligen (awliya Allah) en de familie van de Profeet ﷺ (ahl al-bayt) noemt.

Hij begint het gedicht met een aantal unieke eigenschappen (khasa’is) van de Profeet ﷺ.

1 — De uitverkorene
2 — Belichaming van genade
3 — De leider der profeten

Tevens gebruikt de Imam het woord “sham’ay” (kaars, licht) verwijzend naar het licht van de Profeet ﷺ. In deze post zullen we niet in gaan op het licht van de Profeet ﷺ (nur muhammadi), maar dat is een onderwerp dat het waard is om een artikel aan te wijden.

De uitverkorene (mustafa)

Een van de bekendste namen van de Profeet ﷺ is de uitverkorene (al-mustafa) en deze wordt afgeleid van de volgende Hadith:

‎إن الله اصطفى كنانة من ولد إسماعيل، واصطفى قريشاً من كنانه، واصطفى من قريش بني هاشم، واصطفاني من بني هاشم

“Zeker, Allah heeft Kinanah uitverkoren onder de kinderen van Isma’il, Quraysh uitverkoren onder Kinahah, Bani Hashim uitverkoren onder Quraysh en mij uitverkoren uit Bani Hashim”. [2]

Allah beschrijft andere Profeten ook in de Qoran als uitverkoren maar er zijn vele aanvullende Ahadith die aangeven dat de Profeet Mohammed ﷺ daarin een hele unieke status heeft.

Genade (jaane rehmat)

In de Qoran zegt Allah over de Profeet ﷺ:

‎وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ

“Wij hebben jou slechts gezonden als een genade voor de werelden.” [3]

‎لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

“Er is waarlijk een Boodschapper uit jullie midden tot jullie gekomen; het valt hem zwaar (iets te zien) wat jullie pijn doet; hij is bezorgd over jullie welzijn, zachtmoedig en intens genadevol voor de gelovigen” [4]

De Profeten leven

De genade van de Profeet ﷺ is enorm – en dat geldt nog steeds aangezien volgens de Ahl al-Sunna wa l-Jama’ah de Profeet ﷺ nog steeds leeft. De onderbouwing hiervan gaat door middel van samengestelde bewijzen, bestaande uit Qoranverzen, Hadith en uitspraken van de geleerden. Allah zegt:

وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ

“En zeg niet over degenen die zijn gedood (gesneuveld) op de Weg van Allah, dat zij dood zijn. Nee, zij leven, maar jullie beseffen het niet.” [5]

Tevens zijn er vele hadith waarin de Profeet ﷺ expliciet en overduidelijk aangeeft de profeten leven. Deze hadith zijn soms wel zwak (i), maar zoals aangegeven wordt er gebruik gemaakt van samengestelde bewijzen: deze ahadith vallen onder een sterker bewijs, namelijk het hierboven genoemde Qoranvers en andere QoranVerzen. Er zou eigenlijk geen groepering zijn die niet gelooft dat de Profeet ﷺ leeft, omdat bepaalde late geleerden van de salafi manhadj slechts proberen aan te geven hoe dat leven exact is en noemen in die contect hayat barzakhiya. [6]

Het licht van de bijeenkomst der Profeten (sham-ay bazme)

Allah heeft de Profeet Mohammed ﷺ de leider gemaakt van alle profeten en zij moesten allen de zware belofte afleggen met hun loyaliteit naar hem ﷺ én dat zij hun volk zouden vertellen over de komst van de laatste Profeet ﷺ.

Dit is opgenomen in de Qoran:

‎وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا أَقْرَرْنَا

“ En (gedenk) toen Allah met de profeten een stevig verbond sloot, zeide Hij: “Voorwaar, Ik heb jullie het Boek en de Wijsheid geschonken en daarna zal een boodschapper tot jullie komen, vervullend hetgeen bij jullie is, in hem zullen julie geloven en hem zullen jullie helpen.” En Hij zeide: “Bekrachtigen jullie en aanvaarden jullie daarmee Mijn stevige verbond?” Zij antwoordden: “Wij bekrachtigen het.” [7]

De Profeet ﷺ zei:

أنا سيد ولَد آدم يوم القيامة، وأول مَن يَنشق عنه القبر، وأول شافع، وأول مشفَّع

“Ik ben de leider van alle kinderen van Adam op de Dag des Oordeels, de eerste voor wie het graf wordt geopend, de eerste die mag bemiddelen en de eerste wiens bemiddeling wordt geaccepteerd.” [8]

Leider van alle profeten – alaihim salaam

Tijdens de Hemelreis (Isra wa l-Mi’raj’ waarover de Ahl al-Sunnah wal-Jama’ah gelooft dat de het een fysieke reis was en niet slechts een droom, heeft de Profeet ﷺ het gebed geleid voor de andere Boodschappers en Profeten – alaihim salaam! De Hadith hierover is opgenomen in Sahih Muslim:

‎….فَحَانَتِ الصَّلاَةُ فَأَمَمْتُهُمْ

“Toen brak de tijd van het gebed aan en ging ik hen voor in het gebed”. In de overlevering van Ibn Abbas: “alle profeten baden met hem”. [9]

Met deze betekenissen begint Imam Ahmad Rida Khan zijn prachtig salaam en zingen de moslims lofprijzingen van de beste de Profeten ﷺ, uit dankbaarheid voor de gunst die Allah ons gegeven om tot zijn ﷺ volgelingen te behoren.

Team Sahih.nl

Bronnen

[1] Salat o salaam, Imam Ahmad Rida Khan
[2] Sahih Muslim, Bukhari in zijn al-Tarikh al-Kabir, al-Tirmidhi, Ahmad en anderen.
[3] Qoran 21:107
[4] Qoran 9:128
[5] Qoran 2:154
[6] Het Islamitisch geloof vanuit de Qoran, de Soennah en de Wetenschap, Sahih Publicaties, niet uitgegeven.
[7] Qoran 3:81
[8] Sahih Muslim
[9] Imam Ahmad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *