﷽
Sahih Bibliotheek
Een avontuur door meer dan 100 artikelen klassieke kennis!
Of “loop” door onze bibliotheek:
Recente Berichten

Lezing: Islamitische Psychologie en de Wonderen van het Hart
Beschrijving van de lezing Psychische klachten houden nauw verband met spiritualiteit. Daarvoor dienen we het innerlijk van de mens te kennen. De wonderen van het spirituele hart worden benaderd vanuit islamitische psychologie. Dat is gebaseerd op de Qoran, de Hadith en kennis van geleerden zoals Shaykh Abd al-Qadir al-Jilani, Imam Abu Hamid al-Ghazali, Imam Ibn…

Kalila en Dimna – Abdullah Ibn al-Muqaffa’ah
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم Nachtelijke Reizen van Arabische Literatuur Rawha is in het Arabisch een nachtelijke reis. Bij Sahih staat het voor een reis door een verzameling van tijdloze en spirituele gedichten en teksten. Kalila wa Dimna Kalila wa Dimna bevat collecties van fabels en verhalen die belangrijke levenslessen bevatten over o.a. moraliteit, vriendschap, wijsheid…

Dwaling onder sommige Hanbali’s – Imam Ibn al-Jawzi’s Daf’ Shubhat al-Tashbeeh
Een van de belangrijkste pilaren van het Islamitische geloof is dat Allah niet lijkt op de mens en Verheven is boven alle menselijke en geschapen eigenschappen. Allah beschrijven met menselijke eigenschappen wordt antropomorfisme (tajsiem) genoemd en dit is een innovatie in geloofsleer. Het is daarom belangrijk om Allah nooit te beschrijven met woorden die een…

De Profeet ﷺ en de geleerden die de Imam Abu al-Hassan al-Ash’ari prijzen
﷽ Weinig mensen weten dat de Profeet ﷺ al heeft verwezen naar Imam Abu al-Hassan al-Ash’ari toen hij ﷺ zijn metgezel Abu Musa al-Ash’ari prees. Het verbaast dan ook niet dat de Islamitische gemeenschap, van oost tot west, deze Imam heeft geaccepteerd in geloofsleer. Eerder schreven we artikelen over de twee scholen in geloofsleer van…
Long-Reads

6. De Geloofsleer van de Moslims door Qutb Imam al-Sayyid Abdallah ibn Alawi al-Haddad – Geloofsleer Series
﷽ De Weg van de Soennitische Islam (aqeedah ahl al-islam) Imam ‘Abdallah al-Haddad wordt algemeen beschouwd als de spirituele’ hernieuwer ‘van de twaalfde islamitische eeuw. Een directe afstammeling van de Profeet Mohammed ﷺ, zijn heiligheid en rechtstreekse spirituele ervaring van God wordt duidelijk weerspiegeld in zijn geschriften, poëzie en boeken. De geleerden gebruiken een metafoor…

2. Ahlus Sunnah: Waarom is Geloofsleer (Aqeedah) belangrijk in Islam? – Shaykh Mohammed Aarab
Ahlus Sunnah: Waarom is Geloofsleer (Aqeedah) van belangrijk in Islam? ﷽ Op 18 februari werd de kennisavond georganiseerd door uitgeverij´t Kennishuys met Shaykh al-Khammar al-Bakkali, Shaykh Mohammed Aarab en Ustadh Sulayman van Ael. Op Sahih.nl vind je de volledige verslagen van de lezingen, zo veel mogelijk in de woorden van de geleerden zelf. Samenvatting: Waarom is…

7. Bemiddeling van heiligen is géén Shirk! – Shaykh al-Sayyid Muhammad Alawi al-Makki al-Maliki – Geloofsleer Series
﷽ Het doden van moslims begint bij verkettering en de ergste vorm van verkettering is een moslim beschuldigen van afgoderij (shirk) en ongeloof (kufr). Dit is een hele ernstige zaak! De Profeet ﷺ heeft tijdens de afscheidspreek de moslims verboden om elkaar te doden. Een bepaalde kleine groep fanatiekelingen stelt dat het bezoeken van graven van heiligen ongeloof is…

De Meerderheid van de Oemmah – De Ash’aris en de Maturidis
Een uitgebreide lijst van Islamitische geleerden
Op de eerste verdieping staat de Profeet Mohammed ﷺ centraal, omdat God gekend wordt via spirituele persoonlijkheden: Profeten en heiligen.
Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block. Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block.
Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block. Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block.
Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block. Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block.
Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block. Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block.
Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block. Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block.
Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block. Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block.
Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block. Description for this block. Use this space for describing your block. Any text will do. Description for this block. You can use this space for describing your block.

Het eerste element van de verplichte daden van het hart is het geloven in Allah en het geloven in de Profeetschap van Mohammed ﷺ .

“Allah ﷻheeft ons enkel opgedragen om de bezitters van kennis te vragen. Noch heeft Allah ﷻ ons opgedragen om de bezitters van kennis (de imaams) continu te veranderen, noch heeft Hij ons verboden om deze te veranderen.”