Geloven moslims in karma?
Vraag
Geloven moslims in karma?
Antwoord
﷽
Alle lof behoort toe aan Allah, de Heer der werelden. Vrede en zegeningen zij met onze geliefde Profeet Mohammed ﷺ, zijn familie en zijn metgezellen.
Samenvatting
Nee, moslims geloven niet in karma. Karma is het geloof dat goede of slechte daden in hunzelf iets goeds of slechts tot gevolg hebben. Het is alleen Allah die daden en hun gevolgen schept, en Hij is de Enige die bepaalt of die gevolgen goed voor je zijn of niet.
Karma staat haaks op islamitische geloofsleer (aqeedah)
Karma zoals de mensen dat begrijpen in het hindoeïsme en boeddhisme betekent dat wanneer je iets slechts doet, dat iets slechts veroorzaakt bij jou terugkomt, en wanneer je iets goeds doet, dit iets goed veroorzaakt. Wij geloven niet in dit principe, omdat Allah direct de gevolgen schept. De oorzaken die wij zien in deze wereld zijn door Allah geschapen en worden enkel voor ons oog gezien als oorzaken, maar eigenlijk is het dat Allah alle gevolgen schept. De oorzaken in de wereld noemen we dan ook secundaire oorzaken. Dit is een belangrijk punt van geloofsleer bij de Ahl al-Sunnah.
Daarnaast staat karma ook haaks op de praktijk van het leven. Soms kan een goede daad juist ogenschijnlijk slechte gevolgen met zich meebrengen en soms kan een slechte zaak onverwachts goede gevolgen hebben. Soms kan een grote zonde – wat iets slechts is – tot gevolg hebben dat iemand tot inkeert komt, berouw tonen, zich keren tot Allah en zich storten op goede daden. Alles gebeurt volgens de wijsheid en beschikking van Allah, niet door een automatisch werkend principe dat intrinsiek is aan goede daden.
De islamitische kijk
Over het algemeen gesproken leidt het doen van goede daden tot een goede leven en een goed leven in het Hiernamaals. Allah zegt in de Quran:
“Wie het goede doet, hetzij man of vrouw en hij is een gelovige – Wij zullen hem zeker doen leven met een goed leven en Wij zullen hen hun beloning geven naar het beste van wat zij plachten te doen.” [1]Soerah al-Nahl, 16:97.
Ook zegt Allah:
“En wat jullie ook aan tegenslag treft, het is vanwege wat jullie handen hebben verricht, maar Hij vergeeft veel.” [2]Soerah al-Shura, 42:30.
Wanneer iemand een slechte daad doet, kan Allah hem straffen als Hij wil, maar Hij kan ook vergeven als Hij wil. Wanneer iemand een goede daad doet, kan Allah hem belonen, maar Hij kan hem ook testen.
De bijzondere zaak van de gelovige
De Profeet ﷺ zei:
“Hoe wonderlijk is de zaak van de gelovige. Voorwaar, alles is goed voor hem. Als hem iets goeds treft, is hij dankbaar en dat is goed voor hem. En als hem iets slechts treft, is hij geduldig en dat is goed voor hem.” [3]Sahih Muslim.
Dit betekent dat wat er ook gebeurt, het pas echt goed of slecht voor iemand is afhankelijk van zijn reactie. Wat zou onze reactie dan moeten zijn? Voorspoed is alleen goed wanneer iemand dankbaar is en slecht wanneer iemand erdoor vervalt in onachtzaamheid en zondes. Tegenspoed is alleen slecht wanneer iemand ondankbaar is of zich tegen Allah keert, maar goed als iemand erdoor toevlucht bij Allah zoekt. Het is dus niet de gebeurtenis zelf die automatisch goed of slecht is, maar de manier waarop de dienaar ermee omgaat.
Gouden advies
Imam Abu’l ‘Abbas al-Mursi deelde de toestanden van de mens in vier: zegen, beproeving, gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid. Hij zei: Ik zweer bij Allah, in elke toestand is er een recht van dienaarschap dat door goddelijke beschikking noodzakelijk is.
- In een toestand van gehoorzaamheid behoort men dankbaar te zijn voor de gunsten van Allah, want Hij is Degene die iemand daartoe heeft geleid en daarin heeft gevestigd.
- In een toestand van ongehoorzaamheid behoort men vergeving te zoeken.
- In een toestand van zegen behoort men dankbaarheid te tonen en het hart te verbinden met Allah.
- In een toestand van beproeving behoort men tevreden te zijn met het besluit van Allah en geduldig te zijn.
Allah weet het beste.
Beantwoord door Ustadh Mohammed Nassier
Geef een reactie