Shaykh Sulayman heeft afgelopen zondag 25 augustus tijdens de workshop Fiqh van de Einde der Tijd de volgende eigenschappen benoemd van de ware geleerden. De workshop werd georganiseerd door CIO2. Dit zijn aantekeningen die gemaakt zijn door een participant. Lees hier: Fiqh van Einde der Tijden – Deel 1: Drie dingen ter bescherming tegen Fitna.
Deel 2- Hoe herken je ware geleerden?
- Geleerd is geworden door geleerd te hebben bij geleerden
Autodidact (zelfstudie) maakt geen geleerde. - Liefst met isnad en ijaza
Iemand die boeken gestudeerd heeft bij geleerden van kaft tot kaft en niet zomaar een willekeurige lest heeft bij gewoond. Het liefst met keten van overleveraars en het liefst ook toestemming (isnad en idjaza). Maar die laatste twee zijn geen vereiste. - De klassieke meerderheid volgen
De geleerde houdt zich in aqeedah en fiqh aan de opinie van de meerderheid van de Ummah (door elke tijd heen). - Nederigheid en basisgedrag
Geen les nemen bij mensen die kibr hebben, hoogmoedig zijn. Want dit maakt mensen hoogmoedig. De enige die hoogmoed heeft met recht en niet met vernedering is Allah. Onderwijs is óók opvoeding en een shaykh kan niet eisen dat hij respect krijgt. De Profeet vzmh wilde het zelf niet. De Profeet vzmh zat op de plek waar ze plaats hadden [en eiste niet een bepaalde plaats]. Een eigenschap van Ahle Sunnah geleerden is nederigheid en daarom worden ze soms [ten onrechte] niet beschouwd als geleerden. Dit komt omdat deze geleerden weten dat kennis hen niet beter maakt maar tqwa. - Alim komt op zijn fouten terug
Hij moet op zijn fouten durven terug komen. - Dat wij respect hebben voor hem maar dat hij dat niet oplegt
Hoe Shaykh Sulayman zijn eigen Shaykh mailt die hem onderwees in de 14 qira’at:”Salam alaikoem Shaykh, moge Allah uw status vermeerderen, uw kennis vermeerderen en belonen etc.” En dan pas “Wat u vindt u van dit boek”. Op deze manier spreek Shaykh Sulayman hem aan want dit is zijn recht. De tijd van de geleerde (alim) is in minuten en is héél kostbaar. Zij rekenen in minuten. Ze lezen een boek van 400 pagina’s van maghrib tot fajr. Je neemt van zijn tijd. Maar zijn shaykh reageert heel kort terug omdat hij het prijzen liever ongemerkt laat.
Taak van de gemeenschap (Oemmah)
De geleerden verdwijnen als ze kennis niet kunnen combineren met financiële druk. Ze werden vroeger door de overheid verzorgd maar nu is het de taak van de doorsnee Oemmah. De student van kennis koopt per maand misschien voor 200 euro boeken. Een alim mag aangeven dat hij een geldbedrag wilt als hij bijvoorbeeld twee dagen van zijn werk vrij neemt om in te gaan op de uitnodiging van programma. Dan kan hij daar wel bijvoorbeeld 700 euro voor vragen en nog wat voor het overnachten. Dit is puur om zijn eigen kosten te dekken.
Shaykh Tawfeeq en België
Shaykh Tawfeeq komt naar Belgie alleen met de voorwaarde dat hij niet in een hotel verblijft, bij een broeder verblijft die niet getrouwd is om geen druk te leggen op iemand, hij wilt dat alleen betaald wordt voor ticket en visum (eten en drinken betaalt hij zelf), blijf niet langer dan 10 dagen want zijn vrouw en moeder zullen zorgen maken, hij neemt geen geld voor onderwijs van de Qoran. Als hij merkt dat iemand hem geld heeft gegeven door te storten op zijn rekening of door [stiekem] in zijn zak te doen, dan komt hij nooit meer.
Sommige Shuyukh willen per se 4 sterren hotel. Dit is geen roddelen want er wordt slechts aangegeven wat sommigen wel of niet doen zonder dat er namen genoemd worden.
Lees verder: Fiqh van Einde der Tijden – Deel 3: Kleine Tekenen en Actiepunten
Pingback: Fiqh van Einde der Tijden - Drie dingen ter bescherming van Fitna
Pingback: Fiqh van Einde der Tijden - Deel 3: Kleine Tekenen en Actiepunten - Sahih