Meteen naar de inhoud
Home » Sahih Bibliotheek » Fiqh van Einde der Tijden – Deel 3: Kleine Tekenen en Actiepunten

Fiqh van Einde der Tijden – Deel 3: Kleine Tekenen en Actiepunten

Ustadh Sulayman heeft afgelopen zondag 25 augustus tijdens de workshop Fiqh van de Einde der Tijd de volgende kleine tekenen van de Dag des Oordeels behandeld. Daarbij heeft hij aangegeven wat wij in onze persoonlijke levens hiertegen kunnen doen. Deel 3 gaat over de kleine tekenen die plaatsvonden, blijven plaatsvinden en kunnen toenemen. Lees hier deel 1 en deel 2.

In het kort… wat jij kan doen aan deze tekenen: Sahih’s check-list!

Als je weet wat de tekenen zijn kan je het tegenovergestelde daarvan implementeren in je leven. Wij hebben een check-list voor je gemaakt op basis van de onderstaande 15 tekenen zodat jij dit direct kan implementeren in je eigen leven.

  • Zoek eens een gat in de Islamitische markt en ga ondernemen
  • Boycot, koop fair trade en eet biologisch
  • Leer de regels van Zakat
  • Leer erfrecht en geef je familie hun rechten en onderhoud familiebanden
  • Trakteer je ouders
  • Leer wat de Shari’a zegt over de rechten van moeder en vrouw
  • Verhef je stemmen niet in de moskee
  • Verwijder versieringen die je afleiden in het gebed
  • Eet gezonder
  • Draag niet te strakke en open kleding

De mahdi komt pas terug als moslims durven op te komen op juiste intellectuele manier maar niet als kleine kinderen huilen. Jouw intellectuele strijd is nu begonnen om op te komen voor de rechten van moslims (bijv. inzake hijab, adhan en andere zaken) en ook voor niet moslims. Wij klagen meer en het is niet constructief. Wij klagen meer en het is niet constructief. Niet van nut voor hunzelf en voor anderen. Er zijn in de Ummah actieve en passieve mensen.

#1- De globalisering van de markten

Er zal een tijd komen waarin dat de markten herleidt worden naar één markt – Hadith. Alle markten in de wereld gaan terug naar 7 bedrijven. Daarom is het zwaar om erbuiten nog iets te doen. Daarom adviseer ik om iets te doen in de Islamitische markt want die staat nog open. Zoek naar een markt in de moslim wereld want deze bestaat uit meer dan 1 miljard mensen. Negen van de 10 van de zegeningen van geld van mijn Ummah zit in handel drijven – Hadith.  

De meeste van ons zijn in dienst, dit is toegestaan, maar de baraka en vertrouwen zit in handel. In handel (tijara) voel jij de rizq! Maar in loondienst begin je te vertrouwen op de werknemer. Waar is je band met Allah als je vertrouwt op je werknemer dat je je geld op dinsdag ontvangt? Beleggen (mede aandeelhouder zijn) is toegestaan onder bepaalde voorwaarden dat je meedoet in winst én verlies.  Het moet een halal bedrijf zijn en niet mag niet vallen onder een groep waarin halal en haram samenkomt.

Wat kan jij hier tegen doen: zoek een gat in de Islamitische markt en ga ondernemen.

# 2- Gierigheid en vrekkigheid

Vrekkig is erger en dat is dat je te gierig bent om aan jezelf uit te geven.  ‘Er zal een tijd zijn dat mensen het goed hebben maar gierig voor hunzelf zijn’- Hadith. In staat zijn om het beter te maken en het niet te doen.

#3- Niet kunnen ontsnappen aan een niet-legitiem inkomen

Rente/ Riba. Tegen einde der tijd zal iedereen te werken gaan met rente, en zelfs zij die niet met rente handelen zullen door het stof ervan te gaan.- Hadith. Alles wat je aantrekt en gebruikt is in aangeraking geweest met riba. Elk bureau zit erin. Maar verder, want bloedook. Kobalt voor 20 miljoen dollar per dag uit Afrika  om pc’s te maken die jij wilt gebruiken voor halal, maar er zit bloed in. Baraka verwijnt meer en meer. Meloenen waren groter in de tijd S. Umar bin abdal Aziz (moge Allah tevreden met hem zijn).

Wat kan jij hier tegen doen:

  1. Als je rijkt bent koop je je eigen grond en leef je zelf afgezonderd.  Eigen kleren laten maken. Maar niet iedereen kan dit doen.
  2. Geen producten kopen van bezette gebieden zoals Palestina
  3. Geen producten kopen die bijdragen tot het financieren van onderdrukking
  4. Probeer zo eerlijk mogelijke producten te zoeken zoals fair trade (is het niet altijd, maar is meestal wel beter)
  5. Biologisch proberen te eten. Het is duurder maar voedt beter.

Het is bijna niet mogelijk om 100% halal te eten. Meer dan 90% van de Marokkaanse winkels hebben geen halal vlees. De broeder die hier onderzoek naar deed werd bedreigd en is er daarom mee gestopt. Maar het is ook zo dat niet alle slagers op de hoogte zijn hiervan. Écht halal voeding is gat in de markt.

#4 – Mensen zullen geen zakat meer zullen betalen

Met name door onwetendheid over wanneer het verplicht is om zakat te betalen. Top 5 uitwegen die mensen zoeken bij Shaykh Sulayman van Ael zijn:

  1. scheiding
  2. porno verslaving
  3. hypotheek
  4. laten van gebeden
  5. zakat niet willen betalen

Wat kan jij hiertegen doen: leer de regels van zakat.

#5- Verbreken van familiebanden

Vooral in Marokkaanse families en meestal als land van de grootvader in Marokko verdeeld moet worden. De zusters en meisjes van het gezin worden dan het meest onrecht aangedaan. Weer onwetendheid over erfrecht. Een tijd zal komen dat mensen erfrecht niet kunnen berekenen – Hadith. Ibn Mas’ud (moge Allah tevreden met hem zijn) zei daarom dat dit het eerste wat iemand zou moeten leren. Tegenwoordig gaat het meestal via vanuit de losse pols door oudere broers of consulaat omdat het geld op rekening bevroren staat.

Erfrecht is van Allah, dus daar mag je geen afstand van doen. Het moet eerst gegeven worden aan de rechthebbenden. Recht van de dienaar kan afstand van genomen worden, zoals Qisas (boetedoening voor moord). In Islam erft de vrouw in 50% van de gevallen méér dan de mannen. We hebben een keer erfrecht hier onderwezen en sommige mensen waren in staat om de erfenis te berekenen.

Wat kan jij hier tegen doen: leer erfrecht en geef je familie hun rechten.

#6 – Mensen lief zijn met vrienden, hard tegen hun ouders – Hadith

Hoe sommigen met hun moeders of vaders praten zouden ze niet praten met hun vrienden. Broeders en zusters trakteer je vaak, maar hoe vaak trakteer je je ouders?

Wat kan jij hier tegen doen: trakteer je ouders.

#7- Moeder ongehoorzaam zijn omwille van hun vrouw

Tegen einde der tijd zal een man zijn moeder ongehoorzaam zijn ten onrechte van zijn vrouw en ongehoorzaam zijn aan vrouw ten onrechte van zijn moeder. Dit ontstaat vaak door onwetendheid. Dus het idee dat mijn moeder nog iets te zeggen heeft over mij gezin wordt gezien als respect voor moeder. Een moeder verdient respect maar dit respect is niet het oordeel over het gezin.  

Een broeder die psychologie deed in de klas bevestigde deze problematiek. Een moeder heeft in de Islam niets over zijn huwelijk te zeggen zoals huis niet netjes of dingen inzake de opvoeding van de kinderen etc. Tenzij het gaat om iets wat slechts is. Vrouw wordt snel zenuwachtig door  een moeder die kijkt naar haar kleinkinderen. Maar grootmoeder heeft toch ook een hart? Hier moet de vrouw rekening mee houden. En de man zit er tussenin: het moment dat de man moet liegen om iemand te tevreden houden wilt het zeggen dat hij de touwtjes hebt losgelaten.

De man is de oorzaak ( vaak door onwetendheid) en de vrouw is het resultaat. Hij gaat klagen bij zijn moeder over zijn vrouw. Moeder is 20 jaar verantwoordelijk voor zoon dus daarom blijft zij dat gevoel houden. De man voedt dan die brok van de moeder door dat te zeggen. Het is haram (!) om te klagen over je vrouw bij je moeder, want het is roddel. De man is bufferzone tussen vrouw en moeder maar niet slagveld.  Niet altijd, maar héél veel wel. Want een moeder ziet direct als haar zoon iets dwarszit.

Omgangsvormen

Een tweede probleem is dat iemand bekeert en verbiedt zijn vader bepaalde omgang met zijn vrouw omdat hij geen moslim is. Mag de vrouw hijab afdoen bij de vader? Hij verbiedt zijn vader om haar een te geven etc. Maar dan ga hij tegen de Shari’a in.  In evenredigheid met rechtvaardigheid zal je band met Allah groeien.

Wat kan jij hier tegen doen:

  1. Klaag niet over je vrouw bij je moeder
  2. Begrijp de emotie van een moeder die haar zoon loslaat
  3. Respecteer je moeder maar laat haar geen beslissingen nemen over je huwelijk

#8- Verheffen van de stemmen in de moskee

Uur zal niet plaatsvinden totdat mensen hun stemmen in de moskee verheffen – Hadith. Denk aan kritiek op de imam en bezoekers luisteren niet naar de Imam als hij zegt dat het nog geen gebedstijd is.

Wat kan jij hier tegen doen: verhef je stemmen niet in de moskee.

#9- Moskeeën die versierd worden

Einde der tijd zal niet plaatsvinden totdat mensen de moskeeën versieren. – Hadith. Dat is niet ta’dhiem (respecteren) van de moskee, want de Profeet vzmh heeft de moskee het beste verheerlijkt. Het belangrijkste zijn de aanwezige harten en niet de versiering. Maar het duidt op dat dunya zijn weg heeft gebouwd naar de harten van onze moskeeën. Bouw wel met de beste materialen, maar niet teveel versiering. De Profeet vzmh gaf een kledingstuk terug aan iemand omdat het bepaalde lijnen had op de mouwen en het afgeleidde tijdens het gebed. In hoe veel moskeeën zie je geen kleedjes met gezichtjes, draken en duivelsgezichten (de Shaykh lacht). Terwijl jij je afvraagt hoe die tekentjes daar komen is het gebed al afgelopen (de klas lacht). Goede materiaal en verder niet afleidend. Mensen gaan naar de moskee omwille van tapijt of airconditioning en niet tawqa.

Wat kan jij hier tegen doen: ga na welke versiering jou afleidt tijdens het gebed (toevoeging van auteur van dit artikel)

#10 – Zedeloosheid

Tegen einde der tijden, zedeloosheid en zina verspreid zal zijn over de wereld. Todat mensen openlijk zina doen en zina met hun moeders doen.  Totdat ze zullen vragen aan de ulema (jastahilluna) om zina halal te maken. Er is in Nederland meer dan 12 jaar geleden een fatwa hiervoor geweest, fatwa van de de duivel. Dit vindt publiekelijk niet plaats. Het duidt op verdorvenheid van uw hart dat klikt om verboden dingen te kijken op het internet.

Je bent verslaaft als je ergens 40 dagen zonder kan en niet slecht voelt dat je het laat. Dan ben je niet verslaaft. Er zijn meer dan 10 miljoen pornografische sites in Europa. Meest gezochte pagina’s worden miljoenen keren per dag bezocht. De meeste gruwelijke, gewelddadige dingen kun je maar kunt zien, bekijk je veilig vanuit huis met een pakje chocomelk. En dit is slechts traceable internet. Hoe zit het met untraceable!? De meest vromen onder de mensen op dat moment (tegen het einde der tijd)  zoals Abu Bakr en Umar (!)  onder de sahaba zijn zij die zeggen leg de vrouw niet op het steen maar op het gras. Dit is hoe ver het zal gaan!

#11- Verderf vanuit de hemel op de aarde zelf in afgelegen gebieden

Veel ulema zeggen dat dit de satellieten zijn.  Wij zijn de eerste die het slechte vanuit de hemel naar de aarde brengen. Fasaad (verderf en corruptie) van beelden en geluiden vanuit de hemel naar de aarde. Zelfs haram onder water met onderwater hotels waar je haram kan doen.

# 12- Wedijveren om hoge gebouwen

Duidelijk in de emiraten. Maar ze hebben geen geld om Syriërs van tenten te voorzien. Wilt niet zeggen dat hoge gebouwen slecht zijn, maar het is een teken.

#13- Woestijn die groen zal worden

Dit zien we ook al met écht gras in de woestijn.

#14- Obesitas zal toenemen

Tegen het einde der tijd zal obesitas toenemen– Hadith. In Amerika is 80% van de mensen te zwaar. Meer mensen sterven van teveel eten. Mensen sterven ziektes zoals hart- en vaatziekten.

#15 – Vrouwen aangekleed en uitgekleed zijn

Pas op geleerden zeggen dat het ook van toepassing zal zijn op de man. Maar de al-‘irabah ala l-kasra, indicatie is voor de hoeveelheid, maar het zal meer gedaan worden door vrouwen.

Auteursprofiel

3 reacties op “Fiqh van Einde der Tijden – Deel 3: Kleine Tekenen en Actiepunten”

  1. Pingback: Fiqh van Einde der Tijden – Deel 2: Hoe herken je ware geleerden?

  2. Salaam alaykoem,

    ik had even een vraag ivm islamitisch erfrecht, meer bepaald de praktische toepassing ervan. Wanneer men islamitisch erfrecht wil toepassen zal men nog steeds rekening dienen te houden met het erfrecht in Belgie of Nederland. Deze systemen verschillen en zullen dan in mekaar gepast dienen te worden. In het Belgisch erfrecht dient men eerst aan de staat een gedeelte te geven terwijl in het islamitisch erfrecht de staat enke iets krijgt als er een gedeelte overschiet. Men kan in het islamitisch erfrecht ook geen schulden erven: eerst dienen alle schulden vereffend te worden. In het Belgisch systeem dient men te kiezen of men de efenis al dan niet aanvaardt. Daarna komt men (soms ongelukkig) te weet of er schulden zijn.
    Dat kan toch drama s leiden (vb erven van een vader met torenhoge gokschulden). Is er enige kennis over de praktisch aanpak van islamitisch erfrecht in Belgie of Nederland? Want dit lijkt me eerder werk voor juristen die beide systemen kennen. Wat is jullie praktische ervaring in deze materie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *