Anas ibn Malik levert de volgende gebeurtenis over uit de kindertijd van de Profeet ﷺ:
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَتَاهُ جِبْرِيلُ صلى الله عليه وسلم وَهُوَ يَلْعَبُ مَعَ الْغِلْمَانِ فَأَخَذَهُ فَصَرَعَهُ فَشَقَّ عَنْ قَلْبِهِ فَاسْتَخْرَجَ الْقَلْبَ فَاسْتَخْرَجَ مِنْهُ عَلَقَةً فَقَالَ هَذَا حَظُّ الشَّيْطَانِ مِنْكَ . ثُمَّ غَسَلَهُ فِي طَسْتٍ مِنْ ذَهَبٍ بِمَاءِ زَمْزَمَ ثُمَّ لأَمَهُ ثُمَّ أَعَادَهُ فِي مَكَانِهِ وَجَاءَ الْغِلْمَانُ يَسْعَوْنَ إِلَى أُمِّهِ – يَعْنِي ظِئْرَهُ – فَقَالُوا إِنَّ مُحَمَّدًا قَدْ قُتِلَ . فَاسْتَقْبَلُوهُ وَهُوَ مُنْتَقَعُ اللَّوْنِ . قَالَ أَنَسٌ وَقَدْ كُنْتُ أَرَى أَثَرَ ذَلِكَ الْمِخْيَطِ فِي صَدْرِهِ .
“Waarlijk Djibriel kwam naar de Profeet terwijl hij met kinderen aan het spelen was. Hij greep hem en legde hem tegen de grond waarop hij zijn hart splijtte. Hij nam zijn hart en verwijderde er een klonter uit. Hij (Djibriel) zei vervolgens: “Dit is shaitan’s aandeel in jou.” Vervolgens wastte hij het (hart) in een gouden kom met water van (de bron van) zam-zam en bracht dit (hart) terug in de oude staat en zette het vervolgens op zijn plaats. De kinderen renden naar zijn moeder -zijn zoogmoeder (Halimah) wel te verstaan- en zeiden: “Waarlijk, Mohammed is vermoord!” Zij kwamen hem (Mohammed) vervolgens tegen terwijl zijn huidskleur helemaal veranderd was (van angst). Anas zei: “Ik kon nog altijd de sporen van de hechtingen op zijn (gezegende) borst zien.” – Sahih Muslim [1]Sahih Muslim, Book 1, hoofdstuk Isra, Hadith 311
Na het opsommen van bekende uitleggen van geleerden zegt al-Sayyid Muhammad Ibn ‘Alawi al-Maliki het volgende:
“Een andere betekenis kwam ook in mijn hart op, namelijk dat het hart van onze meester Mohammed ﷺ gevuld was met genade – nee, het is de bron van genade, zoals Allah zegt: “We hebben u (Mohammed) slechts als genade voor de werelden gezonden”. [21:107]. Deze genade was alomvattend en totaal, omdat het de genade van Allah Zelf is, die alle dingen omvat. Maar Allah heeft Satan, zijn hulpen, zijn broeders en alle verdoemden van deze genade verwijderd, zodat zij er geen deel van hebben.
De betekenis (van het wassen van het hart van de Profeet ﷺ) is dan dat de engelen Satans deel van zijn genade uit zijn hart verwijderden, zodat Satan niet deel zou hebben aan deze genade. Allah weet het het beste.”[2]al-Insan al-Kamil