Home » Sahih's Bibliotheek » 2. Wil Allah dat ik werkloos blijf terwijl ik zoveel solliciteer?

2. Wil Allah dat ik werkloos blijf terwijl ik zoveel solliciteer?7 min lezen

  • door

Omgaan met problemen in het leven

Merk jij dat je maar geen baan kan vinden ondanks dat je zoveel hebt gesolliciteerd? Waar zou het aan liggen; is je CV niet goed genoeg, zijn er gewoon minder banen te vinden, is het racisme of heb je gewoon het idee dat alles je tegen zit? De Profeet ﷺ heeft gezegd dat alles goed is voor de gelovige, voorspoed en tegenspoed. Hoe kun je dit hier in Nederland en België, vanuit de Islam begrijpen als je werkloos bent?

Dit artikel hoort in fase 3 van je islamontwikkeling;
dat wil zeggen dat het gaat over kennis van aanbidding.

6. Waarom kan ik geen baan vinden?

Zoals gezegd in het voorgaande artikel, kiest Allah of jij Hem direct of indirect kan aanbidden. [1] Het kan zijn dat je in een situatie verkeert waarin je niet per se hoeft te werken omdat je wel rondkomt. Je hebt geen vrouw en kinderen én je ouders en anderen over wie jij verantwoordelijk bent, komen prima rondt. In dat geval heb je geen verantwoordelijkheden waardoor je genoodzaakt bent om te werken, en dus kan het zijn dat Allah juist wil dat jij direct aanbidt zonder afleidingen zoals een full-time baan.

7. Wat is beter carrière maken of werkloosheid?

Het is een eer dat Allah wil dat jij Hem direct aanbidt – direct aanbidden is immers beter dan via je via verantwoordelijkheden (zoals is uitgelegd in de laatste paragraaf van het vorige artikel).

Maar hoe weet jij of Allah wil dat jij Hem direct aanbidt? Juist doordat je geen baan kan vinden! Je hebt misschien wel honderd sollicitatiebrieven verstuurd maar toch kan je niks vinden. Dit zou je niet verdrietig moeten maken; hieruit moet je juist begrijpen dat Allah op dit moment iets anders van je wil.

Het zijn beiden manieren om Allah te aanbidden

Wat is beter: carrière maken of werkloos zijn? De vraag voor de moslim gaat niet om het hebben van een carrière of het werkloos zijn. De werkelijke vraag is:

‘Wat is beter Allah direct aanbidden of Allah indirect aanbidden?’

Het antwoord op deze vraag, volgens Imam Ibn Ata’illah al-Sakandari, is dat het beter is om Allah direct te aanbidden, indien je geen verplichtingen hebt waardoor je moet werken! Verantwoordelijkheden zijn bijvoorbeeld zoals die van een getrouwde man die zijn vrouw en/of kinderen moet onderhouden.

Het ziet er ongeveer zo uit:

  1. Allah indirect aanbidden: je hebt een baan gevonden en je aanbidt Allah door je financiële verantwoordelijkheden (over je gezin of familie) na te komen.
  2. Allah direct aanbidden: je hebt je best gedaan om te solliciteren, maar je kan maar geen baan vinden en (!) je hebt geen verantwoordelijkheden waardoor je moet werken. Allah heeft de deur van Hem indirect aanbidden gesloten omdat Hij wil dat jij direct aanbidt door middel van daden van aanbidding, zoals kennis opdoen, gedenkingen (dhikr), Qoran uit je hoofd leren, extra gebeden, mensen helpen etc.

8. Is meer geld hebben een teken dat Allah van je houdt?

Toch zullen de meeste mensen denken dat alleen carrière goed is omdat zij denken dat meer geld hebben, betekent dat het beter met je gaat en Allah dan tevreden met je is. Dit is eigenlijk een niet-Islamitische manier van denken. Want voor de moslim kan iedere situatie goed zijn, of dat nou rijkdom of armoede is.

Waarom zeggen wij dat het een niet-islamitische manier van denken is? Dat komt omdat de protestanten, in het bijzonder de calvinisten, geloven dat God tevreden met je is als het materieel goed met je gaat en daarom willen zij heel graag zo veel werken en materiële voorspoed bereiken. Daar de  theologisch opvatting achter dat mensen voorbestemd zijn om naar de Hemel of de hel te gaan, en dat wij daar uiterlijke kenmerken in deze wereld zien.

Voor die calvinisten zijn uiterlijke kenmerken zoals welvaart en macht goede tekenen, die erop duiden dat je iemand bent die voorbestemd voor de Hemel. Armoede zou dan een slecht teken zijn. In het Westen wordt volgens de socioloog Max Weber, veelal onbewust, op zakelijk vlak op deze manier gedacht. Dit is belangrijk om te weten, vooral voor onze lezers die wonen in Nederland en België. Want voor een moslim is de tevredenheid van Allah niet gebaseerd op wat je bezit!

9. Alles is goed voor de moslim, zelfs tegenspoed!

Moslims geloven dat Allah tevreden met hun is, niet op basis van hoeveel geld zij bezitten in goede tijden, maar afhankelijk van hoe zij omgaan met de goede tijden en de slechte tijden. Bovendien is het verplicht in de Islam om te geloven dat Allah het goede met je voor heeft als moslim, hoe moeilijk je het ook hebt. Allah zegt namelijk in de Qoran in Surah al-Baqara:

يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ

“Allah wil gemak voor jullie en Hij wil geen moeilijkheden voor jullie.” [2]

De Profeet ﷺ zei:

لا يَموتنَّ أحدكم إلا وهو يُحسن الظن بالله – عز وجل

“Laat niemand van jullie sterven, behalve met een goede mening over Allah.” [3]

De bovenstaande Hadith heeft ook betrekking op het moment van sterven: hoewel de moslims tussen hoop en liefdevolle angst leeft, heeft hij op het moment van sterven meer hoop. Dit wordt in brede context ook wel husn al-dhan billah genoemd: het hebben van een goede mening over Allah. In de praktijk komt dat neer op de manier waarop men reageert op omstandigheden.

De Profeet ﷺ zei, zoals is overgeleverd door Suhayb ibn Sinan:

 قَالَ رَسُولُ الله ﷺ: عَجَباً لأمْرِ الْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ لَهُ خَيْرٌ، وَلَيْسَ ذَلِكَ لأِحَدٍ إِلاَّ للْمُؤْمِن: إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْراً لَهُ، وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خيْراً لَهُ. رواه مسلم.

“Hoe bijzonder is de situatie van de gelovige! Voorwaar zijn zaak is een en al goed. Als hij voorspoed heeft, bedankt hij Allah en dat is goed voor hem. Als tegenspoed hem treft, heeft hij geduld en ook dat is goed voor hem.” [4]

Weet dus dat een moslim die moeilijkheden heeft, zoals werkloosheid, niet wanhoopt. Hij of zij dient te weten dat Allah het goede met hem/haar voor heeft. Het vasthouden hieraan is zeer belangrijk. Daarover zegt Imam Muhammad Mawlud:

و عقدك القلب على جميل *** يأتيك حسن الظن بالجليل

Je hart vastbinden aan de overtuiging dat Allah alleen het goede voor je kiest,
geeft jou een goede mening over Allah, de Majestueuze. [5]

Moge Allah dit makkelijk voor ons maken.

10. Een diepere uitleg van wat geduld (al-sabr) is.

In de bovengenoemde Hadith zegt de Profeet ﷺ dat de gelovige bij tegenspoed geduld dient te tonen. Maar wat is geduld (al-sabr) precies? Door middel van geduld (al-sabr) worden de hogere niveau’s van geloof bereikt. Daarom is het belangrijk om een goede uitleg te geven van het woord sabr. Dit wat vaak wordt vertaald als geduld, maar het is meer dan wachten. Wachten is in Arabisch namelijk een ander woord (intidhaar).

Hujjat al-Islam Abu Hamid Imam al-Ghazali gaf als definitie voor geduld (sabr):

ثبات باعث الدين في مقابلة باعث الهوى

“Het vasthouden aan een religieus impuls,
tegenover een impuls van je (dierlijke)verlangens” [6]

Een voorbeeld hiervan is dat de Islam voorschrijft om in een bepaalde situatie niet boos te worden, terwijl je eigen verlangen is om boos te worden. Sabr is daarom om dat moment niet boos te worden, omdat de Islam dat voorschrijft.

De Mauritaanse geleerde Imam Mohammed Mawloed geeft een uitgebreide uitleg van al-sabr in het didactische gedicht ‘matharat al-qulub‘. Daarvan noemen wij hier slechts de eerste strofen:

و حبسك النفس على أحكام *** ربك هو الصبر ذو المقام

لعلم أن الشهوات جنة  *** للنار والكره حجاب الجنة

عن المعاصي وعلى البلاء*** او العبادة وفي النعماء

Sabr is jezelf in bedwang houden tegenover de bepalingen
van jouw Heer en wat een hoge positie is dat!

Doordat je weet dat lusten de versieringen zijn voor het hellevuur
en dat de zwaardere zaken als een gordijn zijn voor het Paradijs.

Sabr is jezelf bedwingen door (1) niet te zondigen, (2) beproevingen te accepteren,
(3) het doen van aanbiddingen en (4) dankbaar te zijn voor gunsten. [7]

Moge Allah jullie zegenen en ons vergeven.

Team Sahih.nl

Bronnen

[1]  Wijsheden van Imam Ata’illah al-Sakandari, wijsheid nummer 2. De woorden direct en indirect aanbidden zijn woorden die bedacht zijn door team Sahih.nl om dit onderwerp beter begrijpbaar te maken.

[2] Qoran, Surah al-Baqara, 185.

[3] Sahih Muslim

[4] Sahih Muslim

[5] De Reiniging van het Spirituele Hart, mathharat al-qoeloeb, Muhammad Mawlud al-Musawi

[6] De veertig fundamenten van de religie, kitab al-arba’een fi usul al-din, Abu Hamid al-Ghazali

[7] De Reiniging van het Spirituele Hart, mathharat al-qoeloeb, Muhammad Mawlud al-Musawi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *