Home » Actualiteiten » Eenheid, Identiteit in de 21ste eeuw en de Ahl al-Sunnah

Eenheid, Identiteit in de 21ste eeuw en de Ahl al-Sunnah3 min lezen

Het belangrijkste wat je nodig hebt om te kunnen interacteren met anderen in een pluriforme samenleving is weten wie je zelf bent.

Met een sterke identiteit sta je in contact met jezelf en met met anderen. Zó ontstaat een sterke gemeenschap. Het onderwerp identiteit staat centraal in de Islam. Daar zijn veel voorbeelden van te geven.

Eenheid-Identiteit-in-de-21ste-eeuw-en-de-Asharis-Maturidis

Toen de Profeet ﷺ en de metgezellen aankwamen in de nieuwe stad Medina, was een van de eerste openbaringen Surah de Koe (al-Baqara). Daarin geeft Allah in het begin een korte geschiedenis van de mens, door het scheppingsverhaal van Adam alaihi salaam te noemen, zodat je leert wat jouw identiteit als mens is. En op verschillende plekken in de Qoran wordt hier meer invulling aan gegeven, zoals jouw identiteit in relatie tot je ziel en in relatie tot jouw ego (nafs).

Dus voor onze identiteit, en die van de mensen om ons heen, dienen we terug te gaan naar de Qoran en Soennah. Maar daarvoor hebben we wel het juiste begrip nodig van de Qoran en Soennah.

Het belangrijkste voor onze identiteit is daarom een correct begrip van de Islam en daarom hebben wij een hele waslijst van geleerden die staan voor deze betrouwbare soennitische Islam: de Ahl al-Sunnah wa Jama’ah, de Ash’aris en Maturidis. Lees het artikel onderaan deze pagina.

Misschien zegt iemand die graag eenheid wil bereiken: in deze tijd hebben we eenheid nodig, waarom schrijven jullie over onderwerpen zoals islamitische groepen.

Dan zeggen wij: wij willen net zo graag eenheid bereiken. En eenheid bereik je door met elkaar samen te werken ondanks de verschillen, maar dan dien je wel te weten wie jij bent en waar in je verschilt met de ander. Dit gaat veel verder dan onze theologische identiteit. Het idee theologie, van de soennitische Islam volgens de verwoording van Imam al-Ash’ari en Imam al-Maturidi, gaat kilometers verder dan slechts ‘geen salafist’ zijn.

Het leert ons hoe wij kijken naar de wereld, naar het begrip van kennis en wetenschap, naar het psyche van de mens, naar filosofische concepten zoals vrijheid, recht en moraliteit, naar de relatie tussen de maatschap en de regering, naar de relatie tussen geloof en bijv. homoseksualiteit. Het leert ons ook hoe we kijken naar andersdenkenden moslims en hoe we met hen omgaan.

Kortom, het helpt ons om de Qoran en Soennah zodanig te begrijpen dat we een holistische kijk krijgen op alle facetten van het leven.

Met deze kennis over wie wij zijn, kunnen wij in iedere tijd en in iedere samenleving met een sterke identiteit leven en samenwerken. Maar zonder de kennis van wie jij bent, zullen altijd anderen voor jou bepalen wie jij bent.

En wat voor een vernedering is dat.

Team Sahih.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *